איכות ושירות מעולים

מקצועיות ואמינות

0

אין מוצרים בסל הקניות.

דידקטיקה – פיתוח משחקים לימודיים , הרצאות , סדנאות

מחפשים להעשיר את כישורי השפה של הילדים?

    משחקים ולומדים בהנאה

    מאת: ד”ר מיכל רוזנברג

    המשחקים של חברת דידקטיקה נותנים מענה ללמידה חווייתית המלווה בהנאה והצלחה.

    תרומתו של המשחק להתפתחות קוגניטיבית, רגשית וחברתית של ילדים ידועה לכל ואין עליה עוררין. בתוך כל סוגי המשחקים, למשחק הדידקטי מקום נכבד ומשמעותי בהתקדמות הילדים במיומנויות שונות.

    מהו משחק? משחק הינו פעילות בעלת חוקים ומסגרת, לשם הנאה ו/או למידה. באנגלית יש אבחנה בין GAME ל-PLAY. כשעוסקים במשחק לימודי הכוונה ל-GAME.

    משחק דידקטי טוב הוא משחק הדורש מהמשתתפים להיות פעילים, לגרום הנאה שמביאה להנעה וכמובן גם ללמידה.

    לכל משחק דידקטי, שהוא מובנה מיסודו, יש מטרה משחקית ומטרה לימודית.

    מטרה משחקית: כיצד המשחק מסתיים? מי המנצח? (מי שנפטר ראשון מכל הקלפים, מי שיצר הכי הרבה רביעיות, מי שהגיע ראשון לסוף המסלול וכו’). המטרה המשחקית משתנה בהתאם לאופי תבנית המשחק (דומינו, לוטו, מסלול, בינגו וכו’). בהוראות המשחק המטרה המשחקית צריכה להיות ברורה וחד משמעית, כדי למנוע תסכול בקרב המשתתפים. יחד עם זאת המשתתפים יכולים מראש, לפני תחילת המשחק, להחליט על שינוי מוסכם של המטרה המשחקית.

    מטרה דידקטית-לימודית: מהי אותה מיומנות/כישור שאנו רוצים להקנות או לתרגל?. חשוב שהמטרה הלימודית תהיה ממוקדת וספציפית, אם כי לעיתים יש מטרה לימודית ראשית ומטרות משניות. למשל כשמתרגלים חריזה, בו זמנית גם מרחיבים את אוצר המילים של הילדים, למשל: רכבת-מגבת-שַבשֶבת. האם המילים המצויות בתמונות מוכרות לילדים?.

    מעבר לאותה מיומנות ספציפית שהיוותה את המטרה הלימודית, המשחק דורש גם יכולת ריכוז, קשב, זיכרון והפעלת אסטרטגיות קוגניטיביות נוספות.

    מטרה משנית עקיפה, אך בעיני חשובה, הינה היכולת לערוך מעין תהליך הערכה במהלך המשחק. עיניים ואוזניים מנוסות ידעו לראות ולשמוע במהלך המשחק כיצד הילדים מתפקדים. כשמשחקים עם ילדים על מנת להקנות/לתרגל מיומנות מסוימת, אפשר לעקוב אחר התפתחותם והתקדמותם באותה מיומנות.

    בתום כל משחק לימודי חשוב לערוך פעילויות נוספות לשם ביסוס המיומנות שנלמדה במשחק והרחבה למיומנויות נוספות. לדוגמה, במשחק רביעיות, בתום המשחק כל משתתף בוחר רביעייה אחת שיצר ומדווח עליה לשאר חברי הקבוצה, מפרט ומסביר אותה.

    במשחק הדידקטי לוקחים חלק מקריות ותכנון כאחד.

    מקריות– או בשפה אחרת מה שנקרא “מזל”. לדוגמה: איזה מספר יצא על הקובייה שהטלתי? איזה קלפים קיבלתי במשחק רביעיות?.

    תכנון– מבוסס על אסטרטגיה וזיכרון. לדוגמה: איזה קלף אבקש ממשתף אחר על מנת ליצור רביעייה? איזה קלף להרים במהלך משחק זיכרון?

    יחד עם כל האמור לעיל יש לזכור שהמשחק הוא אמצעי ולא מטרה בפני עצמה. הדגש במשחק הדידקטי הוא התהליך המשחקי ולא התוצר או התוצאה (מי מרוויח/ מי מפסיד). לתוצאה ולדרכי ההתמודדות עמה יש השלכות מבחינה רגשית-חברתית. לדעת לנצח/להרוויח בכבוד, לא “לרמות” בתהליך המשחקי. אלמנטים אלו מהווים לעיתים מעין “ניגוד” בין רצון היחיד לנצח לבין צורך חברתי, לשמור על הגינות וחוקי החברה, מה שמוגדר לעיתים כפער בין צרכי היחיד לצרכי הקבוצה.

    במשחק בכלל ובלימודי בפרט קיימות כמה תבניות משחקיות בסיסיות: לוטו, דומינו, בינגו, משחק מסלול ועוד. הרעיון הבסיסי בפיתוח המשחקים של חברת דידקטיקה הוא לקחת את אחת מתבניות המשחק המוכרות ולצקת לתוכה מיומנות שפתית כלשהיא, כגון: אוצר מילים, יכולת הכללה, מודעות פונולוגית וכו’. לכל מיומנות נבחרה התבנית המשחקית המתאימה.

    במהלך פיתוח המשחקים עומדים בפנינו מספר עקרונות פדגוגיים-דידקטיים:

    .1 מהנאה להנעה– אימון ותרגול בתהליך משחקי חוויתי ומהנה יגבירו את המוטיבציה של הילדים ללמידה ויעניקו להם תחושה של יכולת ומסוגלות.

    .2 מיומנויות ותכנים– מטרת המשחקים לפתח מיומנויות שפתיות וקוגניטיביות המנבאות הצלחה ברכישת קריאה, כתיבה והבנת הנקרא.

    1. דרכי משחק מגוונות -לכל אחד מהמשחקים מצורפת חוברת הדרכה מפורטת. בחוברת שפע של רעיונות משחק, ברמות קושי מדורגות, דבר המאפשר לשחק עם כל ילד בהתאם לרמתו והתפתחותו.

    אמנם לכל משחק מצורפות הוראות אך כל מבוגר שמשחק עם ילדים רשאי “להמציא” יחד עם הילדים חוקים משלהם. אין במשחקים נכון/לא נכון מבחינת החוקים שעליהם מחליטים המשתתפים.

    1. תיווך-בכל משחק שמטרתו העשרה ולימוד, נודעת חשיבות רבה לתיווך מושכל ומותאם מצד מבוגר (גננת/מורה/הורה) בתהליך המשחקי. תפקיד התיווך הוא להעביר לילדים מידע, להסב את תשומת ליבם, להסביר, להבהיר ולהרחיב ועל ידי כך לפתח אצל הילדים מודעות לרמת הידע ותהליכי החשיבה שלהם.
    2. קבוצות מיקוד– בטרם הוצאת משחק במהדורה מסחרית, ד”ר מיכל רוזנברג מתנסה במשחק עם עשרות ילדים בקבוצות מיקוד שונות.התנסות זו מאפשרת עריכת שינויים במשחק והתאמות לאוכלוסיית היעד של אותו משחק, לפני הוצאתו לאור במהדורה מסחרית.
    3. עיצוב גרפי ואיכות חומרי המשחק– ראובן רוזנברג, מעצב ומייצר המשחקים, שם דגש על עיצוב גרפי של המשחקים בהלימה לגיל הרך )צבע, צורה, גודל),כל התמונות שבמשחקים הינן בצילומי צבע מרהיבים. החומרים מהם עשויים המשחקים הינם עמידים וברמה גבוהה, מה שמבטיח עמידות של המשחק לאורך זמן.

    לסיכום, הרעיון המרכזי של חברת דידקטיקה בפיתוח המשחקים הינו שמשחק חוויתי ומהנה, התואם לרמת תפקוד הילד ויכולתו, יביא להתקדמותו והתפתחותו.

    מחפשים להעשיר את כישורי השפה של הילדים?

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

      מוצרים חדשים בחנות

      שייפי ג'וקר - ספר סיפור - עפרוני

      "מוכנים לקרוא" - חריזה ופירוק פונולוגי

      170.00 120.00
      פרטים נוספים

      עברית שפה יפה - צירופי מילים

      60.00
      פרטים נוספים

      עברית שפה יפה - מיון לקבוצות

      60.00
      פרטים נוספים

      חוברות קוראים וחושבים מחדש - לא ניתן לרכוש באתר זה. נא לפנות להוצאת "אח" בטלפון 04-8727227

      0.00
      פרטים נוספים

      עברית שפה יפה - מה הקשר?

      60.00
      פרטים נוספים

      ספריית משחקים

      1,750.00
      פרטים נוספים

      כל האותיות וקול הצלילים – צליל פותח

      60.00
      פרטים נוספים

      דומה וגם שונה

      125.00
      פרטים נוספים

      כל האותיות וקול הצלילים - מילה במילה

      60.00
      פרטים נוספים
      לכל המוצרים
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי